Post Top Ad

Your Ad Spot

السبت، 12 أكتوبر 2019

GPT-2 NLP | How To Read a Short Story !

طبعا انا اشكر صديقي Mohamed Rashad علي أخر بوست عندهش وكلامه علي GPT-2 وخلاني أقوم أبص شوية علي ال NLP ( معالجة اللغات الطبيعية ) والي ميعرفش ايه هو GPT2 فهو نموذج ذكاء الاصطتناعي مفتوح المصدر تم تدريبه مسبقا يقدر انه يساعدك في معالجة والتدرب علي اللغات الطبيعية ودي كانت عينة انا كل الي عملته اني دربته علي داتا فيها تعبيرات وتشبيهات كتير ودي هنلاقيها في القصص الخيالية الهادية .. ودا اداله قدرة أنه يطلع الكلام العظيم داه :


- Start with ( i hope) :
i hope !" But the poor fellow was waiting for the right moment to run, and he was waiting impatiently for his turn.



- Start with ( i the world) :
the world" is rather like the word "thing" in English. A thing is a thing of the past, a thing now is, and the future is thing

- Start with (What is psychological comfort?) :
What is psychological comfort?
It is a strange thing to say, during the busy season, after a long day of work, to a friend or to yourself

- Start with (What is the love?) :
What is the love?
There is in it no single fixed point, no fixed line of sight or hearth. It is simply a spring of life perpetually striving toward

حقيقي انا مش لاقي تعبيرات اقولها غير أن انا اكتسبت طريقة جديدة في التعبير .. اننا ممكن نستخدم ال Model دا في حاجات كتير جدا أولها احياء ذكري الكتاب والادبيات الي ماتت من سنين طويلة والكتب والفلسفية والكتب التقيلة جدا دي و .. ونصنع من كل العهود القديمة ي عهود جديدة تتناسب مع عصرنا .. والخطابات السياسية والايميلات الرسمية والرعاية النفسية والتحفيز والتدوين وصناعة المحتوي والاغاني والكتب اليا .. انتا مش متخيل بس انا متخيل.

الروابط :


بالنسبة للشفافية برضو الاثبات هتلاقوه موجود في اللينك الي جاي علي Google Colab :

وهسيبكم مع قصة قصيرة طلعها بعد ما عمل محاكاة لكل القصص الي عرضتها عليه واتدرب عليها وحقيقي انا مبسوط اننا وصلنا لليفل داه في الدنيا

هناك 7 تعليقات:

Post Top Ad

Your Ad Spot

Datalizer