Post Top Ad

Your Ad Spot

السبت، 12 أكتوبر 2019

Stock Prediction Methods And Tips


انا هتكلم دلوقتي عن ال Stock Prediction ( التنبؤ بالأسواق) سريعا في كام نقطة لأي حد حابب انه يشتغل علي التنبؤ بالبورصة والتنبؤ بالأسهم .
شوف احنا عندنا انواع كتير اوي من ال Stocks (الأسواق) منها ال Stable ( المستقر ) ومنها الي ﻷ .
أي حد اشتغل علي الداتا مثلا بتاعت GOOGL فرح اوي انه قدر يتنبأ بسعر السهم في المستقبل وكمان حقق ACC(نسبة ثقة من التنبؤ) كبيرة جدا تقريبا قربت ل 90% ممتاز جدا .
بص فيه حاجة اسمها Stock Signals ودي الحاجات الي بتأثر في السوق وبيكون ليها Weight معينة بتختلف من بلد للتانية وبتختلف من ثقافة شعب لثقافة شعب تاني وبتختلف من النخبة في بلد للنخبة في بلد تانية ( الاقتصاديين - والاقتصاديين السياسين ) ودي بتكون عبارة عن ايه !
شوف السعودية مشهورة بأيه : بالبترول اول ما ارامكو أضربت الStocks عندهم وقعت كلها .
شوف روسيا مشهورة بأيه : بالسلاح اول ما بقت بتعرض سلاحها في سوريا بقت الدول بتشتري منها وال Stocks عندهم رفعت للسما
شوف ترامب مشهور بأيه : بالتويتات اول ما ترامب يعمل تويت علي حاجة وبيسخر منها او بيشتم سعرها بينزل اقرب مثال البيتكوين من كام شهر.
شوف مصر مشهورة بأيه : بالاستقرار لما كان فيه توتر سياسي من اسبوعين البورصة خسرت اكتر من 66 مليار جنيه في فترة قصيرة جدا 5 ايام وبعد الرد السياسي رجعت تاني وبتعوض خسارتها الأسبوع داه حاليا
طيب ليه بقول الكلام داه ؟
ﻷانك لما تيجي تشتغل علي داتا مصرية او داتا عربية لاحظ ان فيه عوامل كتير بتأثر فينا نظرا لاننا بنعتمد علي المركزية في التعاملات .. لما بيكون فيه توتر سياسي كل القنوات وكل الدنيا بتتكلم عليه الناس حرفيا بتسيب شغلها وبتابع الي بيحصل ودا انا بسميه ( عدم النضج المجتمعي ) .. المشكلة مش في الأزمة انها بتحصل ﻷ المشكلة في الي بيتعاملو مع الأزمة بيتعاملو أزاي ودا عموما عيب فينا كعرب من زمان .
وفي نفس الأثناء الي كان فيه توتر سياسي في مصر من كام يوم كان فيه توتر في امريكا وهيتفتح تحقيق مع ترامب ومجلس الشيوخ هيصوت علي اقالته ومع ذلك البلد شغالة عادي جدا مفيش اي مشاكل لانهم بيعتمدو علي اقتصاد لا مركزي ليه فروع في كل دول العالم قوة النظام الاقتصادي هو قوة أمريكا مش أي نظام تاني .
فلما تعوز تتنبأ بسعر السهم في أمريكا بناء علي الداتا بتاعته الي قبل كداه هتحقق نتائج هتفوق ال 90% ويمكن اكتر من كداه كمان .
ولما تعوز تتنبأ بسعر السهم في مصر بناءا علي الداتا بتاعته الي قبل كداه هتحقق نتائج هتفوق ال 50% ولو وصلت ل 80% هتكون بطل نظرا لان هنا مفيش اي مقاييس بتقوم عليها التجارة او الاقتصاد كل حاجة مرتبطة ببعضها فساعتها هتكون محتاج يكون معاك Models (نماذج ) شغالة علي تحليل الأخبار الدولية والمخلية والجغرافية المحيطة بيك وتصريحات صناع القرار وكمان السياسية عشان تقدر انها تديك Signals تقدر تستخدمها ك Inputs بجوار الداتا ال Historical ( بيانات زمنية ) بتاعت السهم علشان تقدر تحدد هيكون بكام في المستقبل .
يشباب مش بكتر الداتا زي ما الناس فاكرة علي قد ما هو بأسناد المهام لمن يستحق فمش كل حاجة تجري تروح تستخدم الذكاء الاصطتناعي .. استخدم ذكائك الاول واستخدم ثقافتك المالية والسياسية .
وأشكرو الشخص الي سألني السؤال الحلو أوي داه : هو الموديل الي انا عملته علي الداتا المصرية مش شغال ليه كويس ؟




I made this pakcage two months ago and didn't expect that I will be used in more than +150 projects in just 3 Months , but I will return to work on it and add more features .
This is what I love in open source. Make something, even if simple, and the whole world will see you

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Post Top Ad

Your Ad Spot

Datalizer