Post Top Ad

Your Ad Spot

الجمعة، 9 أغسطس 2019

Brain Tumor Classification ( project NO.4)


Brain Tumor Classification




:تصنيف سرطان المخ
انا عملت برنامج يقدر انه يخلي ال Network تصنف الاشعة ان كانت يوجد في سرطان مخ او لا بنتيجة %88 
Ruslan Klymentiev أولا شكرا لمجهودات الراجل داه علشان انا اتعلمت منه حاجات عظيمة جدا
طيب احنا اشتغلنا علي ايه في المشروع داه ومحتاج تتعلم ايه عشان تفهمه اولا انتا محتاج تتعلم حاجة اسمها opencv دي عبارة عن library بتتعامل مع الصور علي وجه العموم ومن اسمها فهي كل تخصصا بيكون computer vision وتاني حاجة تكون فاهم حبة يعني ايه Transefer Learning الي هو فرع او جزء من اجزاء ال Deep Learning ..

بكل بساطة احنا عندنا مجموعة من العقول الجاهزة الي بنحاول اننا نحلي الNetwork بتاعتنا تتعامل معاها في بعض ال Networks علمنا ليها Trained وعملنا save لكل ال Weights  الموجودة فيها ومن هنا نقدر اننا نستخدم كل داه في اننا نعيد صياغة Network دي في مشروع تاني علي سبيل المثال طيب ازاي ال Network اشتغل في مشروع ما وتم حفظ كل خصائصة هيتم استخدامه مرة اخري عن طريق ال Transefer Learning .. أحنا كل الي بنعمله اننا بناخد اجزاء تم التعرف عليها مسبقا طريقة النظر الصور علي سبيل المثال , ال Feature , الاضاءة والتشتت والبهتان واكتر من خاصية من خصائص الصور في النهاية ان ال Weights دي اتدربت علي ازاي انها تقدر تعمل Classification للصور فأكيد اكتشفت ازاي تقدر انها تطلع ال Feature من الصور صح كداه !


هو داه الي احنا بنعتمد عليه المعرفة السابقة في اننا نتنبأ بالمعرفة  الجديدة في اللينك داه هتلاقي مشروع كامل بيتكلم عن الموضوع الكود ممكن تلاقيه معقد شوية ولكن في النهاية هو كود اكيد هتفهمه لو حاولت كتير .



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Post Top Ad

Your Ad Spot

Datalizer